Charakteristika a struktura národního hospodářsví - subjekty, odvětví a sektory
NH = hospodářství určité země = všechny její subjekty tzn. podniky, domácnosti a státní instituce,
NH je účelné členit pro potřeby jeho řízení a pro potřeby různých statistických zjišťování zaměřených
např. na mezinárodní porovnávání, nejužívanější je členění na odvětví a sektory
Odvětví národního hospodářství:
Výrobní:
- dobývání nerostných surovin, zemědělství, lesnictví
- zpracovatelský průmysl = výroba = průmysl automobilový, chemický, potravinářský
- stavebnictví
Obchod:
Služby:
- pohostinství, ubytování, cestovní kanceláře
- doprava, skladování, opravy
- pošty, telekomunikace
- banky, pojišťovny
Veřejná správa:
- krajské, městské a obecní úřady, vláda, ministerstva
- obrana, policie, vězeňství
- zdravotnictví, sociální zabezpečení, školství
Sektory národního hospodářství:
primární:
- dobývání nerostných surovin, zemědělství, lesnictví, ...
sekundární:
- všechna výrobní odvětví, která zpracovávají to co vyprodukuje primární sektor
terciární:
- obchod, služby, veřejná správa
kvartární:
Státní instituce, které ovlivňují národní hospodářství
parlament:
vláda:
- průběžné ovlivňování jednotlivých odvětví pomocí ministerstev, navrhování zákonů
krajské úřady, městské úřady, obecní úřady:
- ovlivňování na regionální úrovni
centrální banka:
- ovlivňuje ostatní subjekty finančního sektoru
Ukazatele vývoje ekonomiky - HDP, platební bilance státu, nezaměstnanost, inflace, státní rozpočet
▶ vývoj ekonomiky sleduje zejména Český statistický úřad a z jeho údajů vychází např. vláda při navrhování státního rozpočtu
▶ mezi nejdůležitější ukazatele vývoje ekonomiky patří - HDP, platební bilance státu, nezaměstnanost,
inflace, výdaje a příjmy státního rozpočtu
1) hrubý domácí produkt HDP anglicky GDP (Gross domestic product)
▶ udává kolik statků a služeb vyprodukuje ekonomika státu (NH) za 1 rok
▶ počítá se různými metodami:
- sečtením všech nově vytvořených neboli přidaných hodnot = ∑PH
- sečtením a korekcí všech výdajů „utracených“ za nové statky a služby = spotřeba domácností + spotřeba podniků + spotřeba vlády + vývoz – dovoz
▶ HDP ČR v posledních letech je cca
3 500 až 4 500 mld. Kč
▶ přírůstky HDP v % jsou tzv.
tempem růstu NH od kterého se pak odvozují mnohé vládní rozhodnutí,
obvyklé hodnoty jsou 1 až 5 %
▶ HDP měříme buď:
- v běžných cenách tzn. v současných cenách ovlivněných inflací = nezměří reálný fyzický přírůstek nebo úbytek HDP = tzv. nominální HDP
- ve stálých cenách = cenách určitého roku např. 1990 = tzv. reálný HDP
▶ HDP srovnáváme s výší HDP ostatních zemí v absolutní výši i s poměrem HDP na 1 obyvatele
HDP ČR |
1995 |
2000 |
2005 |
2010 |
2015 |
HDP v běžných cenách (mld. Kč) |
1 580,1 |
2 372,6 |
3 258,0 |
3 953,7 |
4 554,6 |
2)platební bilance státu
▶ sleduje veškeré peněžní příjmy a výdaje státu, firem i domácností vůči zahraničí
▶ její hlavní složkou je tzv.
obchodní bilance - zobrazující vývoz a dovoz firem
▶ vliv na platební bilanci mají ale také zahraniční investice (příliv a odliv zahraničního kapitálu), operace bank při nákupu a prodeji deviz a zlata, platby mezd a důchodů našim občanům ze zahraničí
Obchodní bilance ČR
|
1995 |
2000 |
2005 |
2010 |
2015 |
Export v mld. Kč |
566,2 |
1 121,1 |
1 868,6 |
2 532,8 |
3 901,7 |
Import v mld. Kč |
665,7 |
1 241,9 |
1 830,0 |
2 411,6 |
3 476,2 |
Saldo obchodní bilance v mld. Kč |
-99,6 |
-120,8 |
38,6 |
121,2 |
425,5 |
3) nezaměstnanost
▶ důvody pro sledování a ovlivňování nezaměstnanosti státem souvisejí s tím, že nezaměstnaní zvyšují
výdaje státního rozpočtu (podpory), neodvádějí daně do příjmové části SR a vysoká nezaměstnanost může mít
i vážné negativní důsledky sociální a politické
▶ podíl nezaměstnaných osob v ČR: 2 % (2019)
druhy nezaměstnanosti:
- dobrovolná
- nedobrovoná
- frikční = krátkodobá = změna zaměstnání, absolventi škol
- strukturální = zánik profesí vlivem výrobně technického rozvoje, přemístěním výroby do zahraničí
- sezónní = zemědělství, cestovní ruch
- cyklická = vlivem hospodářské krize = nejnebezpečnější pro stabilitu země
4) inflace
▶
inflace je růst všeobecné cenové hladiny, měří jí ČSÚ a její minulou i předpokládanou
hodnotu využívá vláda, ČNB, ale i běžní podnikatelé pro svá mnohá rozhodnutí
▶ vyjadřuje procentní změnu průměrné cenové hladiny za 12 posledních měsíců proti průměru 12 předchozích měsíců
▶
ČSÚ zjišťuje ceny zboží pomocí tzv. „spotřebitelského koše“ v několika tis. prodejnách a ty vzájemně srovnává
▶ obvyklé hodnoty inflace v zemích EU jsou
1 až 5 %
▶
vlivy inflace na ekonomiku:
- inflace postihuje lidi se stálými příjmy, které jsou vlivem inflace v podstatě
reálně nižší než v minulosti = koupí si za ně méně (důchodci, stát. zaměstnanci,….)
proto probíhá např. tzv. valorizace důchodů
- inflace znehodnocuje také vklady a úvěry (nezvyšují-li se s inflací i úroky)
▶
příčiny inflace:
- nadměrné množství peněz v oběhu při klesajícím HDP
(tzn. že je příliš peněz na málo zboží a ceny zboží musí proto růst)
- růst světových cen ropy, energie
▶ opak inflace je
deflace, ta je nebezpečná proto, že lidi odkládají své nákupy a ekonomika "nešlape"
5) státní rozpočet
▶
příjmy SR = daně (DPH, DP, DS, ostatní daně), pojistné na sociální zabezpečení, poplatky, clo
▶
výdaje SR = sociál. účely, zdravotnictví, školství, kultura, armáda, státní správa (policie, soudy, úřady)
▶ celkové P a V státního rozpočtu za určitý rok mohou navzájem vykazovat, že:
- P = V tzn. že SR je vyrovnaný a celkový státní dluh se nezvyšuje ani nesnižuje
- P < V tzn. že SR je schodkový (deficitní), stát si musí „půjčit“ emisí státních dluhopisů, protože jeho příjmy nestačí na požadované výdaje a celkový státní dluh se proto zvyšuje
- P > V tzn. že SR je přebytkový, příjmy jsou větší jak požadované výdaje
▶ schodek SR za 1 rok je tzv.
deficit, za všechny minulé roky se označuje jak tzv.
státní dluh
▶
roční příjmy SR ČR jsou cca 1 100 mld. Kč a roční výdaje SR ČR jsou cca 1 200 mld. Kč
▶
roční deficity jsou proto kolem 100 mld. Kč a celkový státní dluh je cca veliký jako jeden SR tedy asi 1 700 mld. Kč
Hospodářská politika státu, nástroje hospodářské politiky
pojem hospodářská politika
▶ HP = působení státu na ekonomiku celého NH s cílem jejího optimálního vývoje
▶ na působení státu v HP má významný vliv politická orientace vlády, která je právě u moci
Subjekty (nositelé) hospodářské politiky na úrovni státu, EU a podnikatelů
▶
na úrovni státu:
- parlament ČR (zákony), vláda ČR (státní rozpočet, vliv ministerstev na odvětví NH), ČSÚ,
Krajské úřady (řízení výstavby v regionu, školství, kultura,..), Centrální banka (ČNB)
- Evropský parlament (navrhování legislativních opatření a jejich schvalování společně
s Radou EU), Evropská centrální banka (cenová stabilita v EMS, emise nových bankovek)
▶
na úrovni podnikatelů:
- Hospodářská komora ČR
- dobrovolné sdružení „všech“ podnikatelů
- podílí se na přípravě zákonů
- poskytuje poradenství podnikatelům, organizuje obchodní setkání podnikatelů
- v rámci HK působí tzv. Rozhodčí soud - pro řešení sporů v obchodním styku
- Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů
- hájí zájmy pouze určitého stejného druhu podnikatelů
- patří pod ní např. Svaz průmyslu, Svaz podnikatelů ve stavebnictví, zemědělství
▶
na úrovni zaměstnanců = odborové svazy zaměstnanců (ve školství, zdravotnictví)
▶ zástupci státu, podnikatelů a zaměstnanců projednávají společně důležité právní normy, které ovlivňují
podnikání a zaměstnanost -v tripartitním orgánu = tzv. Rada hospodářské a sociální dohody
Hlavní funkce státu v národním hospodářství
▶
právní
- tvorba a dodržování práva = tvorba zákonů, boj proti šedé a černé ekonomice
- regulace negativního vlivu monopolních praktik = Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
▶
ekonomická
- působení na stabilní hospodářský vývoj = růst HDP, nízká nezaměstnanost a inflace
▶
sociální = stát má za úkol pečovat o životní podmínky obyvatel
- poskytování veřejných statků služeb
- školství
- zdravotnictví
- silnice
- regulace cen
- maximální ceny energií, nájmu
- minimální výkupní ceny některých zemědělských produktů
- minimální mzda a minimální mzdové tarify
- sociální zabezpečení hrazené ze sociálního pojištění
- dávky nemocenského pojištění (dávky nemocenské, ošetřovného, v mateřství)
- důchody (starobní, invalidní)
- opatření v nezaměstnanosti (podpory, poradenství, rekvalifikace)
- sociální zabezpečení hrazené z prostředků státu
- existenční minimum
- sociální pomoc(sociální služby, pomoc v hmotné nouzi, dávky pro zdrav. postižené)
Cíle hospodářské politiky
▶ tzv. magický čtyřúhelník (v závorce hodnoty v ČR v roce 2008 a 2015),
souvisí především s ekonomickou funkcí státu
- růst HDP (+2,7 % a + 4,5% )
- nízká nezaměstnanost (5,5% a 4,3%)
- nízká inflace (6,3 % a 0,3%)
- vyrovnaná platební a obchodní bilance státu vůči zahraničí (+ 67,2 mld. Kč a + 425,5 mld. Kč)
Nástroje hospodářské politiky
- vnitřní měnová (monetární) politika
▶ jejím cílem je především dlouhodobě udržovat nízkou a stabilní míru inflace,
pomocí ovlivňování množství peněz v oběhu, konkrétním realizátorem je zejména ČNB
- fiskální (rozpočtová) politika
▶ snaží se o působení na ekonomiku pomocí změn příjmů a výdajů státního rozpočtu
▶ konkrétním realizátorem je vláda prostřednictvím ministerstva financí, avšak se souhlasem parlamentu
- zvýšení VÝDAJŮ státního rozpočtu
- zvýšení VSR nákupem výrobků a služeb (státní zakázky – dálnice, armáda, …) zvýší finanční prostředky
podniků, které mohou pak použít na investice a dochází k růstu HDP
- zároveň se zvýší příjmy zaměstnanců, jejich poptávka po výrobcích a službách a opět dochází k růstu HDP
- VSR mohou být cíleně směřovány do prioritních oblastí (doprava, bydlení)
- ALE roste deficit SR a celkový státní dluh
- snížení VÝDAJŮ státního rozpočtu
- klesá deficit státního rozpočtu i celkový státní dluh
- stát ale pak neplní svoji sociální funkci (nespokojenost občanů)
- snížení VÝDAJŮ státního rozpočtu
- především zvýšením daní
- stát má více finančních prostředků na potřebné výdaje
- se zvyšující se mírou zdanění podnikatelů (přímé daně) bohužel nemusí růst celkový objem vybraných daní,
protože rostoucí přímé daně brzdí aktivitu podnikatelů a vyvolávají snahy o daňové úniky
snadnější cestou je proto zvyšování daní nepřímých (DPH,SD), tedy daní obsažených v cenách statků a
služeb (jejich dopad není tak viditelný)
- snížení PŘIJMŮ státního rozpočtu
- především snížení daní
- pro podniky znamená více finančních prostředků na investice, vyšší výrobu a zvýšení čistého
zdaněného zisku
- pro obyvatelstvo znamená vyšší koupěschopnou poptávku, která stimuluje výrobu a roste HDP
- vnější měnová a obchodní politika
▶ vnější měnová politikasměřuje k zabezpečení stability měnového kurzu, který má značný vliv na ceny vývozu a dovozu
- znehodnocení kurzu (oslabení kurzu)
- podporuje vývoz (náš vývozce získá za stejný objem vývozu a cizí měny větší objem Kč)
- omezuje dovoz (zahraniční zboží se po přepočtu na Kč zdražuje)
- vývozci tak mají kurzové zisky a dovozci naopak kurzové ztráty
- zhodnocení kurzu = opačné vlivy
▶ kurz lze ovlivňovat:
- devizovou intervencí ČNB = nákup Kč v zahraničí kurz Kč zvýší a naopak
- změnou úrokových sazeb z vkladů = zvýšení úrok. sazeb kurz zvýší a naopak
▶ vnější obchodní politika:
- liberalismus = stát téměř nezasahuje do velikosti vývozu a dovozu, tím existuje volná konkurence
domácích a zahraničních statků a služeb, zboží je levnější a kvalitnější, může však docházet
k likvidaci domácích podniků a růstu nezaměstnanosti
- protekcionismus = stát podporuje a chrání domácí podniky před dovozy ze zahraničí, klesá
nezaměstnanost, roste HDP, zároveň však mohou být ceny, nabídka a kvalita pro spotřebitele horší
Hlavní směry ekonomického myšlení a hospodářské politiky
▶
konzervativní typ
- požaduje ,,volnou ruku trhu“, cílem je cenová stabilita
- jejím hlavním nástrojem je měnová politika
▶
keynesiánský typ
- požaduje větší ovlivňování ekonomiky státem, cílem je nízká nezaměstnanost
- jejím hlavním nástrojem je fiskální politika (státní rozpočet)
▶
neokeynesiánský typ
- slučuje oba přístupy, hlavním cílem je cenová stabilita i vysoká zaměstnanost
- kombinuje měnovou a fiskální politiku